Coffee Bay - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Melissa & Romy - WaarBenJij.nu Coffee Bay - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Melissa & Romy - WaarBenJij.nu

Coffee Bay

Blijf op de hoogte en volg Melissa & Romy

26 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

We hadden vorige week een heerlijk lang weekend dus hadden we besloten om met 7 andere meiden een weekend naar coffee Bay te gaan. Coffee bay is een plaatsje wat ligt in wat ze hier de ´wild coast´ noemen. Deze plaats heeft zijn naam te danken aan het feit dat heel lang geleden een schip voor de kust zonk en zijn vracht verloor. De belading bestond uit zakken koffiebonen die aanspoelden op het strand. Er hebben toen een tijd lang koffiebomen gestaan, die nu overigens allemaal verdwenen zijn maar de naam coffee bay is zo ontstaan en is sindsdien niet meer veranderd. Na jullie wat historie van zuid afrika bijgebracht te hebben nu dan weer verder met onze avonturen. Donderdag na de lunch vertrokken we dan naar coffee bay, een rit van bijna 7 uur. We kwamen savonds aan in Coffee Bay en we verbleven in een hostel genaamd de coffee Shack. Een heel leuk hostel, waar we gelijk door een van de medewerkers een rondleiding kregen en we ook onze kamers kregen te zien. Onze kamers waren ronde hutjes met een rieten dak waar 3 stapelbedden in stonden en het rook er om een impressie te geven naar een stal op een boerderij. We zullen maar zeggen dat we daar gingen slapen onder het motto ´cultuur snuiven´. Die avond hebben we heerlijk geslapen en de volgende dag besloten even lekker rustig aan te doen en een dagje op het strand te besteden. We zeggen nu wel ´rustig´ , nou we zaten vijf minuten op het strand toen er een horde negerinnen dames op ons af kwam stormen boven op onze handdoeken neer ploften en hun handelswaar in zelfgemaakte armbandjes en kettingen gingen uitspreiden, waarna ze ons allemaal volhingen met sieraden en ons vertelde hoe mooi het wel niet stond. Flink wat Afrikaanse Randen verder hielden de dames het dan eindelijk voor gezien en zaten wij behangen met sieraden op het strand. De rest van de middag heerlijk op het strand gezeten en een beetje gezwommen. De avond daarvoor hadden we besloten om na onze stranddag een tour te maken naar de xosa familie in coffee bay (traditionele cultuur in ZA zoals verteld in eerder verslag). We werden door deze stam verwelkomt en alle kinderen vonden ons maar wat interessant, niet alleen ons maar ook vooral onze camera’s. Iedereen wilde bij ons zitten en op de foto, echt heel leuk. De leidster van de stam verwelkomde ons met zelf gebrouwen bier, wat dus echt niet te drinken was. We hebben allemaal om beleefd te zijn een zip genomen van de emmer met bier maar daarna toch maar bedankt. De vrouwen waren voor ons eten aan het bereiden, maar voor het eten werd er uitbundig gezongen en gedanst in het huisje van de stam oudste. Na het kijken naar de dans, waarbij de vrouwen op de grond moesten zitten en de mannen op stoelen mochten zitten (Belachelijk), moesten wij natuurlijk meedoen. Dit zorgde voor flink wat lachen aangezien die heupen van die Nederlanders niet zo los zitten als van de zuid Afrikaanse vrouwen. Na het zingen werd het eten opgediend, als eerste gang kregen we een bonenpuree en als tweede gang een rijst achtig papje met een soort saus eroverheen. Na het avontuur bij de xosa familie kregen we in het hostel nog een tomaten soep en door de xosa’s gebakken brood en natuurlijk hebben we toen nog een paar drankjes gedaan. De volgende dag waren we weer vroeg uit de veren want er stond een wandeling van 3 uur op het programma, richting ‘the whole in the wall’ Dit fenomeen is een rotswand vlakbij coffee bay waar door winderosie en de kracht van de golven een gat is ontstaan in het midden van de wand. De tocht was prachtig, maar zeer zwaar. We gingen berg op en af, en de tweede berg was zo stijl, dat we toen we wel even op ons tanden hebben moeten bijten. Berg op is 1 ding maar eraf was net zo vermoeiend omdat je de hele tijd moet tegen leunen en kleine passen moet zetten. De laatste berg was Romy het zat, de berg stond vol met lange gras pluimen, ik ben op m’n billen gaan zitten en zo naar beneden gegleden en was zo binnen 5 minuten beneden waardoor de groep aardig moest lachen. Net voor het bereiken van de whole in the wall nog even heerlijk geluncht waarna we zijn doorgelopen naar ons einddoel. En we moeten dan ook wel zeggen dat dat flink tegenviel vergeleken met de lange en mooie tocht die we hadden afgelegd. Na de tocht hebben we nog heerlijk een beetje gerelaxed in het hostel en zijn s’avonds pizza gaan eten. Deze pizza’s waren ons aangeraden door een jongen in de Coffee shack en we moeten zeggen deze pizza’s waren echt goddelijk! Er stond een man van ergens in de 50, midden in ‘ het restaurant’ voor een oventje dat op gas werkte, de heerlijkste pizza’s te bakken en ondertussen rookte hij er maar een jointje bij, echt om te gillen. Daarna weer afgedaald naar het hostel om nog wat drankjes te doen waarna een deel van de groep nog naar een ander hostel is gegaan, genaamd Bomvu Backpackers. Zondag hebben we de hele dag in de auto doorgebracht weer terug naar Port Alfred, om daar ons mooie weekend goed af te sluiten met een heerlijke Cocktail in de Barmuda’s.

• 26 Februari 2013 - 09:49

Selma:

Waow wat een verhaal weer, heerlijk om te lezen, ik heb begrepen van je moeder melis dat de foto's wat langer duren, ik wacht met smart. X

• 26 Februari 2013 - 10:59

Melissa:

Heee Selma,
    Bedankt voor alle leuke reacties!
    Er staan al een aantal foto' s op onder de link "foto's" aan de linkerkant van de verslagen.
    Maar inderdaad, het uploaden duur eventjes!

Groetjes vanuit Zuid-Afrika!

• 26 Februari 2013 - 11:00

Marja:

Geweldig verslag weer dames wat een super leuk weekend,jullie kunnen altijd nog bij de krant of columns schrijven(verborgen talent) ik vond het ook weer heerlijk om te lezen het is zo goed geschreven dat het net even leek of ik er bij was.Veel liefs en dikke XXX uit het koude Nederland.

• 26 Februari 2013 - 11:52

Selma:

Wat een mooie foto's! Geweldig de Giraffen zo dichtbij, en de natuur, ja wat dat betreft is het een prachtig land.

• 26 Februari 2013 - 14:46

Marian:

Leuk verslag meiden! Wat een mooie foto`s. Ik warm er lekker van op!
    Veel plezier en groetjes,

de Oudjes XXX

• 06 Maart 2013 - 18:23

Paul En Thea Smit , :

Wat maken jullie leuke dingen mee!! Te gek ! Leuk verslag , genieten jullie er maar goed van, wij genieten van jullie, hartelijke groet Paul en Thea.

• 09 Maart 2013 - 14:50

Nancy Plug:

Hoi Romy,
    Wat een leuke reisverslagen hebben jullie gemaakt.
    Volgens mij heb je het prima naar je zin.
    Geniet er nog maar van, hier in Holland mis je niks, heeeel koud !!
    Is het leuk op school?
    En bevalt het eten daar in Zuid Afrika??

Heel veel plezier nog, groeten xx

Nancy

• 11 Maart 2013 - 19:21

Peetmiek:

hey lizzzzz....leuke verhalen...!!!we genieten met je mee....en voor straks : gefeliciteerd..21lentes jong...PROOST en KNUFFELS peetmiek